4 sprawdzone sposoby na skuteczną komunikację - nowoczesna strona internetowa powiatu, miasta, gminy
Młode pokolenia wychowane w dobie smartfonów i mediów społecznościowych coraz częściej oczekują od samorządów szybkiego i wygodnego dostępu do informacji na temat ich najbliższego otoczenia. Młodzi ludzie, przyzwyczajeni do konsumowania ogromnej ilości informacji w ciągu dnia oraz błyskawicznej interakcji, z jakimi mają do czynienia na popularnych portalach społecznościowych takich jak: Facebook czy Instagram, stawiają przed lokalnymi władzami ogromne wyzwania. Jak spełnić te oczekiwania? Jak nawiązać i utrzymać skuteczną komunikację z mieszkańcami miasta, gminy czy powiatu? Odpowiedzią na te problemy jest nowoczesna strona internetowa.
Po pierwsze zapewnij komfort korzystania na urządzeniach mobilnych
Ponad 60% ruchu internetowego pochodzi obecnie z telefonów komórkowych. Specjaliści prognozują, że rosnący trend wykorzystywania smartfonów do codziennego przeglądania internetu będzie utrzymywał się jeszcze przez przynajmniej kilka kolejnych lat. Co za tym idzie, jednym z kluczowych aspektów dobrej strony internetowej jest jej perfekcyjne dostosowanie do urządzeń mobilnych. W tym zakresie nie warto chodzić na kompromisy.
Strony internetowe w technologii Responsive Web Design (RWD), która pozwala na dynamiczną zmianę layoutu oraz automatyczne dostosowanie treści i układu do rozdzielczości ekranu, oferuje dziś każda agencja zajmująca się budowaniem stron www. Nie każda natomiast posiada wystarczające wiedzę i doświadczenie, aby robić to dobrze, z zachowaniem standardów, zasad użyteczności i najlepszych praktyk związanych z User Experience (UX). Warto wybierać takich dostawców, którzy posiadają bogate portfolio wdrożeń, dzięki któremu możemy osobiście przekonać się jak łatwe i przyjemne może być korzystanie z serwisu na telefonie komórkowym.
Po drugie zadbaj o przejrzystość informacji
Niezwykle ważna jest architektura informacji na stronie internetowej. Nie zmuszaj odbiorców do zastanawiania się, jak dotrzeć do interesujących ich artykułów. Znajdź sposób, aby wyróżnić szczególnie istotne działy i komunikaty.
Bardzo ważnym elementem architektury informacji w portalu jest intuicyjne, zaprojektowane z myślą o grupach docelowych menu główne. Pamiętaj, że odbiorcami portalu mogą być nie tylko mieszkańcy, ale również inwestorzy czy turyści. Jako uzupełnienie głównej nawigacji, świetnie sprawdzają się sekcje banerowe czy moduł „na skróty”, które pozwalają w graficzny sposób wyróżnić linki do istotnych i chętnie przeglądanych informacji. Ważne komunikaty prezentuj w miejscu stale widocznym i dostępnym, takim jak np. ruchomy pasek informacyjny „przyklejony” do dołu ekranu. Sprawnie działająca wyszukiwarka treści, pozwoli szybko docierać do poszukiwanych artykułów, a podział aktualności na kategorie tematyczne uporządkuje je i pozwoli skuteczniej docierać do poszczególnych grup odbiorców. Dodatkowym atutem będzie możliwość wyróżnienia na stronie głównej portalu najważniejszych aktualności i nadchodzących wydarzeń.
Istotnym czynnikiem wpływającym na odbiór treści na stronie internetowej jest również jej prezentacja wizualna. Odpowiednio przemyślany, minimalistyczny i przejrzysty layout graficzny portalu sprawi, że użytkownik z łatwością skupi się na kluczowych elementach nawigacyjnych strony i będzie poruszał się po niej w sposób intuicyjny.
Po trzecie buduj spójny przekaz
Jeśli chcesz pozostać w bliskim kontakcie z odbiorcami, musisz być tam, gdzie oni, a więc także w mediach społecznościowych. Zadbaj o to, by przekaz we wszystkich kanałach był spójny z komunikacją, jaką stosujesz na stronie internetowej. Pozwól użytkownikom strony www na dzielenie się informacjami ze znajomymi za pomocą specjalnych widżetów, umożliwiających udostępnianie treści w portalach social media. Dzięki temu dotrzesz do szerszego grona odbiorców oraz wzmocnisz swoją pozycję w mediach społecznościowych. Pamiętaj także o tym, by w widocznym miejscu na stronie miasta, gminy czy powiatu umieścić odnośniki do profilów na Facebooku, Instagramie, Twitterze, kanału Youtube czy BIP.
Po czwarte zaskakuj innowacyjnymi rozwiązaniami
Bądź w stałym kontakcie z odbiorcami, docieraj do nich nawet wtedy, gdy przebywają w pracy, szkole czy spacerują z psem! Nowoczesna technologia Web Push umożliwia wysyłanie bezpłatnych powiadomień wprost na smartfon czy komputer użytkownika, nawet wtedy (w przypadku urządzeń mobilnych), gdy nie korzysta on z przeglądarki internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu skutecznie dotrzesz do mieszkańców z ważnymi komunikatami np. na temat terminów wywozu odpadów, ostrzeżeniami meteorologicznymi, czy informacjami związanymi z panującą pandemią koronawirusa (COVID-19). Takie powiadomienie wyświetla się jak każda inna notyfikacja np. z aplikacji mobilnej, użytkownik zostaje natychmiast poinformowany o nadejściu powiadomienia poprzez sygnał dźwiękowy. Rozwiązanie to może z powodzeniem zastąpić płatne bramki SMS, które generują dodatkowe koszty w budżecie, a także wymagają od użytkownika podania numeru telefonu, co nie każdy zechce uczynić.
PWA, czyli innowacja dla portali administracji publicznej
Kolejnym rozwiązaniem, które warto rozważyć jest PWA. Progressive Web App (PWA) to innowacyjna technologia, która umożliwi „zainstalowanie” strony internetowej miasta, gminy czy powiatu na urządzeniu użytkownika i korzystanie z niej tak, jak z aplikacji mobilnej. Dzięki temu Twój portal będzie zawsze widoczny na ekranie smartfona w postaci ikonki, która gwarantuje błyskawiczny dostęp do informacji za pomocą jednego kliknięcia. Dodatkowo PWA działa zdecydowanie szybciej niż klasyczna strona www, co jak pokazują statystyki, jest niesłychanie ważne, ponieważ ponad połowa użytkowników opuszcza stronę internetową, jeśli czas oczekiwania na wczytanie treści przekracza 3 sekundy. Oba te elementy sprawią, że użytkownicy znacznie chętniej będą zaglądali na Twoją stronę www, ponieważ będzie to dla nich niezwykle łatwe i wygodne. Kolejną korzyścią z zastosowania PWA jest możliwość przeglądania strony nawet bez dostępu do internetu, a więc wszędzie tam gdzie połączenie internetowe często zawodzi lub jest niemożliwe – np. w pociągu, samolocie czy na autostradzie.
Nowoczesna strona internetowa miasta, gminy czy powiatu to nie lada wyzwanie. Taki portal powinien skupiać się przede wszystkim na potrzebach odbiorców, które nieustannie się zmieniają oraz na ich stale rosnących oczekiwaniach, bowiem każdy z nas porównuje korzystanie z serwisu www ze swoim najlepszym doświadczeniem. Skuteczny portal internetowy musi zatem na bieżąco adaptować się do zmieniającego się otoczenia i sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie, by oferować użytkownikom tylko najlepsze rozwiązania.