5 porad dla redaktorów portali administracji publicznej - treści zgodne z WCAG 2.0
Od 1 września 2015 roku w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, pozycja 526).
Zgodnie z tym dokumentem, wszystkie strony www instytucji publicznych, w tym również tych instytucji, które wykonują zadania publiczne, są zobowiązane do dostosowania swoich stron www do zasad WCAG 2.0 na poziomie AA. Zasady te określają nie tylko wytyczne przy konstruowaniu tzw. dostępnych stron www, ale także i przede wszystkim, zasad dotyczących poprawnego redagowania treści na stronach www, w celu przystosowania i udostępnienia ich osobom niepełnosprawnym i starszym.
Poniżej przedstawiamy „w pigułce”, kilka podstawowych reguł redakcyjnych, które pozwolą spełnić zasady dostępności, co do publikowanych treści.
1. Zadbaj o to, by informacje publikowane na stronach WWW były zrozumiałe dla jak największej ilości osób, ale także czytelne, czyli tak sformatowane aby były logiczne i przejrzyste.
Przykład:
-
Używaj prostego języka, unikaj zwrotów specjalistycznych, prawnych oraz języka potocznego;
- Stosuj krótkie zdania, wypunktowania i listy numerowane, tytuły i podtytuły, nagłówki, style;
- Twórz zrozumiałe i przyjazne linki - odnośniki, czyli takie, po których przeczytaniu, użytkownik jest w stanie określić dokąd prowadzą. Link do pobrania dokumentu powinien się składać z dokładnej nazwy pliku, formatu pliku, jego wielkości np. Plik do pobrania Budżet Gminy Dobra za 2018 rok PDF, 150 KB;
- Staraj się nie używać skrótów i skrótowców. Jeśli używasz skrótowców, przy pierwszym użyciu wyjaśnij np. NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju);
- Dla istotnych treści, słów, akapitów i pojedynczych słów, stosuj wyróżnienia w postaci pogrubienia czcionki;
- Używaj tworzenia treści w tabeli wyłącznie w sytuacji gdy np. porównujesz dane.
2. Zapewnij alternatywny opis dla każdej nietekstowej informacji, aby stał się zrozumiały i czytelny, szczególnie dla osób korzystających z czytników ekranów.
Przykład:
- Każda zamieszczona treść, jak zdjęcie/plik audio oraz inny plik graficzny (np. plakat) powinna zawierać alternatywny krótki lub dłuższy tekst, opisujący co przedstawia dany dokument.
3. Dla treści w postaci plików audio, zapewnij alternatywę w formie tekstu – czyli transkrypcję.
Przykład:
- Transkrypcja powinna zawierać oprócz oczywistej warstwy tekstowej (czyli przedstawienia w formie tekstu – dialogów, komentarzy, wypowiedzi, również informacje niewerbalne, ważne dla zrozumienia treści np. odgłosy, muzykę;
4. Dla udostępnionych treści video zapewnij dostępność przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu.
Przykład:
- Do pliku video dodaj napisy z dialogami i komentarzami, zapewnij transkrypcję ścieżki dźwiękowej i ważnych informacji np. oklaski, płynąca woda, muzyka;
- Dla plików prezentujących ważne treści nie tylko w formie dialogów i komentarzy, ale również w formie wizualnej np. film z konferencji, na której są prezentowane slajdy, które nie będą widoczne dla osób niewidzących i słabowidzących, zapewnij plik audiodeskrypcji ze ścieżką dźwiękową prezentującą informacje wizualne. Jeżeli posiadasz możliwości techniczne, zapewnij tłumacza języka migowego;
5. Dla rejestrowanych transmisji online np. z sesji rad w instytucjach samorządowych, czy np. wykładach na uczelniach, zapewnij napisy dla osób niesłyszących oraz transkrypcję do tekstu. Nie jest wymagane tworzenie napisów i transkrypcji w tym samym momencie kiedy odbywa się sesja. Dopuszczalne jest uzupełnienie tych elementów po kilku dniach od ukazania się relacji.