ueue
Sebastian Sikora
Sebastian Sikora

5 porad dla redaktorów portali administracji publicznej - treści zgodne z WCAG 2.0

5 min. czytania

Od 1 września 2015 roku w Polsce obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, pozycja 526).

Zgodnie z tym dokumentem, wszystkie strony www instytucji publicznych, w tym również tych instytucji, które wykonują zadania publiczne, są zobowiązane do dostosowania swoich stron www do zasad WCAG 2.0 na poziomie AA. Zasady te określają nie tylko wytyczne przy konstruowaniu tzw. dostępnych stron www, ale także i przede wszystkim, zasad dotyczących poprawnego redagowania treści na stronach www,  w celu przystosowania i udostępnienia ich osobom niepełnosprawnym i starszym.

Poniżej przedstawiamy „w pigułce”, kilka podstawowych reguł redakcyjnych, które pozwolą spełnić zasady dostępności, co do publikowanych treści.

1. Zadbaj o to, by informacje publikowane na stronach WWW były zrozumiałe dla jak największej ilości osób, ale także czytelne, czyli tak sformatowane aby były logiczne i przejrzyste.

Przykład:

  • Używaj prostego języka, unikaj zwrotów specjalistycznych, prawnych oraz języka potocznego;

  • Stosuj krótkie zdania, wypunktowania i listy numerowane, tytuły i podtytuły, nagłówki, style;
  • Twórz zrozumiałe i przyjazne linki - odnośniki, czyli takie, po których przeczytaniu, użytkownik jest w stanie określić dokąd prowadzą. Link do pobrania dokumentu powinien się składać z dokładnej nazwy pliku, formatu pliku, jego wielkości np. Plik do pobrania Budżet Gminy Dobra za 2018 rok PDF, 150 KB;
  • Staraj się nie używać skrótów i skrótowców. Jeśli używasz skrótowców, przy pierwszym użyciu wyjaśnij np. NCBiR (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju);
  • Dla istotnych treści, słów, akapitów i pojedynczych słów, stosuj wyróżnienia w postaci pogrubienia czcionki;
  • Używaj tworzenia treści w tabeli wyłącznie w sytuacji gdy np. porównujesz dane.

2. Zapewnij alternatywny opis dla każdej nietekstowej informacji, aby stał się zrozumiały i czytelny, szczególnie dla osób korzystających z czytników ekranów. 

Przykład:

  • Każda zamieszczona treść, jak zdjęcie/plik audio oraz inny plik graficzny (np. plakat) powinna zawierać alternatywny krótki lub dłuższy tekst, opisujący co przedstawia dany dokument.

3. Dla treści w postaci plików audio, zapewnij alternatywę w formie tekstu – czyli transkrypcję.

Przykład:

  • Transkrypcja powinna zawierać oprócz oczywistej warstwy tekstowej (czyli przedstawienia w formie tekstu – dialogów, komentarzy, wypowiedzi, również informacje niewerbalne, ważne dla zrozumienia treści np. odgłosy, muzykę;

4. Dla udostępnionych treści video zapewnij dostępność przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu.

Przykład:

  • Do pliku video dodaj napisy z dialogami i komentarzami, zapewnij transkrypcję ścieżki dźwiękowej i ważnych informacji np. oklaski, płynąca woda, muzyka;
  • Dla plików prezentujących ważne treści nie tylko w formie dialogów i komentarzy, ale również w formie wizualnej np. film z konferencji, na której są prezentowane slajdy, które nie będą widoczne dla osób niewidzących i słabowidzących, zapewnij plik audiodeskrypcji ze ścieżką dźwiękową prezentującą informacje wizualne. Jeżeli posiadasz możliwości techniczne, zapewnij tłumacza języka migowego;

5. Dla rejestrowanych transmisji online np. z sesji rad w instytucjach samorządowych, czy np. wykładach na uczelniach, zapewnij napisy dla osób niesłyszących oraz transkrypcję do tekstu. Nie jest wymagane tworzenie napisów i transkrypcji w tym samym momencie kiedy odbywa się sesja. Dopuszczalne jest uzupełnienie tych elementów po kilku dniach od ukazania się relacji.


Ustawienia plików cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej