5 zasad skutecznej promocji samorządu w internecie
Marketing, PR i reklama to słowa znane wszystkim i nie można tego ukrywać - rządzące w obecnym świecie. Szczególnie w dobie rozwoju internetu są to kluczowe działania nie tylko dla marek, ale również dla samorządów.
Przed tymi drugimi jest to mimo wszystko największe wyzwanie. Bez dobranych narzędzi, czyli jasnej strategii promocji, celów marketingowych oraz odpowiednich komunikatów samorządy mogą wiele stracić – inwestorów, turystów czy nowych mieszkańców, a co za tym idzie, dać się wyprzedzić innym samorządom, którym udaje się dążyć za innowacjami i trendami. Internet to coraz skuteczniejszy kanał promocji, a przede wszystkim, co najważniejsze, jeden z najtańszych i bardzo zasięgowych. Inną ważną zaletą jest jego interaktywność – wymiana informacji, udzielanie porad i wskazówek, wsparcie czy konsultacje. Wszystko to jest siłą, dzięki której samorząd może docierać do konkretnych grup docelowych, przy stosunkowo niskich budżetach, a w przypadku niezadowalających rezultatów szybko zmodyfikować kierunek działań. Przemyślane działania będą również na wielu polach budować wizerunek samorządu jako nowoczesnego i otwartego na nowości, co przyniesie wielowymiarowe korzyści. Należy mieć również na uwadze, że skuteczne działania to takie, które zostaną w pełni przemyślane, długofalowo rozplanowane oraz, o czym często się zapomina, powiązane i skoordynowane.
1. Strona jako wizytówka
To najistotniejsza część działań w promocji samorządów, która stanowi podstawę jego sukcesu. Jest to element na tyle istotny, że niesie za sobą wiele funkcji – kształtuje wizerunek, informuje inwestorów i media, realizuje zadania (np. wypełnienie wniosków czy ankiet) oraz integruje społeczność. Zdecydowana większość narzędzi użytych w kampaniach internetowych prowadzić będzie właśnie do głównej strony lub podstrony samorządu. Strona powinna być więc:
- przyjazna dla użytkownika – intuicyjna z łatwym w obsłudze menu,
- ciekawa wizualnie – estetyczna i przejrzysta,
- szybko wczytująca się,
- responsywna - dostosowana do urządzeń mobilnych,
- dostosowana do osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu,
- wielojęzyczna.
Odpowiedzią na te czynniki oraz składowe jest platforma 2ClickPortal, która łączy w całość wszystkie powyższe kwestie oraz stanowi kompleksowy zbiór modułów i funkcjonalności umożliwiających sprawną komunikację, a co za tym idzie realizację profesjonalnego portalu samorządowego.
2. Pozycjonowanie
Podczas tworzenia strony należy pamiętać, że powstały serwis musi być również wypromowany, dlatego ważnym czynnikiem będzie odpowiednie jego pozycjonowanie. Najprościej mówiąc to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony oraz uzyskanie możliwie najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Podstawę tego stanowić będzie dobra optymalizacja serwisu, co sprawi, że wszyscy potencjalnie zainteresowani wpisując hasło związane z samorządem zostaną skierowani przez wyszukiwarkę bezpośrednio do serwisu i, co równie ważne, znajdą tam potrzebne i poszukiwane informacje. Przez optymalizację (w podstawowym ujęciu) rozumie się:
- odpowiednią optymalizację kodu strony,
- umieszczenie w treści strony ważnych słów kluczowych,
- ustawienie właściwych nagłówków,
- usprawnienie techniczne - brak błędów i szybkość ładowania strony,
- odpowiednią strukturę strony.
3. Media społecznościowe
Współczesne trendy w promocji marek (a samorząd można również za taką uznać) nastawione są na szerokie działania w mediach społecznościowych. To element życia, który w żadnym wypadku nie może zostać pominięty w trakcie tworzenia strategii promocji samorządu w internecie – szczególnie na portalach społecznościowych. Głównym kanałem w komunikacji samorządowej powinien być Facebook, który od długiego już czasu pozostaje na wiodącej pozycji i jest idealnym miejscem do wymiany informacji oraz kontaktu i obustronnej wymiany myśli i spostrzeżeń. Właśnie na to drugie stwierdzenie warto zwrócić uwagę i o nim pamiętać – to dwustronna komunikacja, stąd prowadzone działania skupiać się powinny na dialogu, a nie monologu. Wspierająco można również wykorzystać inne kanały – LinkedIn (sfera biznesowo-zawodowa), Twitter (sfera informacyjna - krótkie, ważne informacje), Instagram (sfera turystyczna) czy YouTube (sfera informacyjno-turystyczna).
4. Inne formy działania
Poza mediami społecznościowymi w skutecznej promocji samorządu pomoże reklama internetowa, równie efektywna jak działania z punktu 3., a nawet bardziej znana i powszechna wcześniej niż portale społecznościowe. Instrumentami tych działań są bannery, pop-upy czy boksy reklamowe pojawiające się w całej sieci. Oprócz tego dobrymi pomysłami na promocję są wszelakiego rodzaju konkursy, artykuły sponsorowane, informacje prasowe, sekcje partnerskie. Właściwie bezkosztowym sposobem komunikacji i promocji jest newsletter. Subskrybenci takiego narzędzia (a mogą nim być praktycznie wszyscy – mieszkańcy, turyści, biznes i inwestorzy) otrzymują pocztą e-mail wcześniej zdefiniowane listy wysyłkowe, dopasowane do profilu odbiorcy. Mogą to być aktualności, ostrzeżenia czy informacje o atrakcjach, przetargach lub wydarzeniach.
5. Spójność wizerunkowa
Na koniec pamiętać należy, że wszystkie działania wizerunkowe i komunikacyjne służące skutecznej promocji samorządu powinny być spójne – zarówno te online, jak i offline. Spójność wizerunkowa to przestrzeganie zasad odnośnie identyfikacji samorządu, na co składa się odbiór przez otoczenie i społeczność, a co zostaje wyrażone poprzez powielanie elementów graficznych (tekstowych) w różnych kontekstach. Spójność przyniesie ze sobą pozytywną reputację, dzięki czemu w oczach partnerów, inwestorów, mieszkańców czy turystów można stać się wiarygodnym, przyjaznym i godnym zaufania.