Dostępność w social media, a teksty alternatywne
W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest niezwykle szeroki, zarówno pod kątem wielości kanałów, jak i narzędzi czy dostępnego sprzętu komputerowego. Musimy pamiętać, aby informacja była dostępna dla większości z nas. Szczególnie jeżeli mówimy o jednostkach publicznych w tym samorządy terytorialne, których głównym celem komunikacyjnym jest przejrzyste, spójne i dostępne komunikowanie informacji ważnych dla wszystkich mieszkańców, turystów czy sponsorów.
Istotna jest tutaj nie tylko odpowiednia strona www, ale także odpowiednie zadbanie o przekaz w mediach społecznościowych, z którymi portale są zintegrowane. Najważniejszy jest tutaj tekst alternatywny, opisujący publikowane materiały graficzne.
Czym jest tekst alternatywny, czyli ALT?
Tekst ALT, czyli opisowy tekst zastępczy. Zazwyczaj jest wykorzystywany na stronach internetowych ze względu na odpowiednie pozycjonowanie treści. Dodawanie go do opisu grafik staje się coraz bardziej popularne, dzięki czemu treści są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Osoby te mogą się zapoznać z materiałami publikowanymi na stronie, czy w mediach społecznościowych, dzięki innowacyjnym sprzętom, a także różnego rodzaju programom, które przetwarzają tekst na stronie lub w aplikacji za pomocą syntezatora mowy. Jest to szczególnie ważne w przypadku instytucji publicznych, które muszą spełniać wymogi WCAG 2.1.
Jak stworzyć poprawny tekst alternatywny?
Należy pamiętać, że dodanie tekstu alternatywnego nie świadczy o tym, że strona, czy aplikacja jest już w pełni dostępna. Niezbędne jest odpowiednie dodanie takiego tekstu oraz sprawienie, że będzie on zwięzły i jednocześnie pełny treści. Istotne jest tutaj opisanie nie tylko samego obrazka, ale także kontekstu publikowanego zdjęcia. Dodatkowo, jeżeli na grafice znajduje się tekst, należy go również uwzględnić w tekście alternatywnym.
Jak dodać tekst alternatywny na Facebooku?
Facebook to najczęściej wybierany przez użytkowników, portal społecznościowy używany w komunikacji marketingowej JST, który od 2016 roku wspiera dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Początkowo pozwalał na automatyczne generowanie tekstów alternatywnych, natomiast obecnie oferuje więcej możliwości redaktorom profili wybierającym niestandardowy tekst alternatywny. Warto rozważyć tę opcję ze względu na to, że automatyczne generowanie tekstu alternatywnego w języku polskim niestety nie działa poprawnie. Natomiast ręczne wpisanie niestandardowego tekstu jest proste i nie zajmuje wiele czasu.
Instrukcja dodawania tekstu alternatywnego Facebook
Tekst alternatywny dodajemy przed publikacją posta. W tym celu wybieramy grafikę, która ma zostać dodana do posta, a następnie wybieramy “Edytuj”.
Kolejnym krokiem jest wybranie opcji “Tekst alternatywny”. Jak widzimy na poniższym zdjęciu, wybór wygenerowania tekstu alternatywnego automatycznie nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie oddaje tego, co faktycznie jest przedstawione na grafice. Przykładowe zdjęcie nie przedstawia jedynie 1 osoby, ale stanowi zbiór różnych elementów graficznych.
Zaznaczamy zatem “Niestandardowy tekst alternatywny” i dodajemy wybrany przez siebie opis. Następnie zaznaczamy opcję “Zapisz” i mamy już gotowy post do publikacji.
Tekst alternatywny można także edytować po publikacji lub dodać go do zdjęcia, które wcześniej nie posiadało tekstu alternatywnego.
Wystarczy kliknąć zdjęcie, aby je otworzyć, a następnie wybrać “Opcje” i “Edytuj tekst alternatywny” .
Jak dodać tekst alternatywny na Instagramie?
Możliwość dodania tekstów alternatywnych istnieje także na Instagramie. Dodając zdjęcie do posta, po dodaniu opisu, wybieramy opcję “ Ustawienia zaawansowane”, które znajdują się na samym dole możliwych do wyboru opcji.
W ustawieniach dostępu przechodzimy do “Wpisz tekst alternatywny”.
Na Instagramie jest on tworzony automatycznie do zdjęć, ale można także samemu stworzyć tekst. Po wpisaniu wybieramy opcję “Gotowe” i możemy już opublikować materiał graficzny z odpowiednio dopasowanym tekstem alternatywnym.
Aby zmienić tekst alternatywny dla zdjęcia już opublikowanego, wystarczy przejść do zdjęcia i wybrać opcję “Edytuj tekst alternatywny” w prawym dolnym rogu. Warto pamiętać jednak, że edycja ta jest możliwa jedynie z poziomu aplikacji mobilnej.
Klucz do efektywnej komunikacji
Dostępność publikowanych materiałów przez jednostki samorządu terytorialnego w social media to klucz do efektywnej komunikacji marketingowej. Bierzemy pod uwagę odpowiednio dopasowaną grupę odbiorców i nie pomijamy żadnej z grup, która chce i powinna odbierać nasz przekaz.