Jak stworzyć dostępne social media? 6 przydatnych porad.
Media społecznościowe rozwijają się z dnia na dzień. Powstają nowe platformy, nowe narzędzia, a także funkcjonalności, które mają uatrakcyjnić oraz ułatwić korzystanie użytkownikom z danego medium. Ich rozwój jest szczególnie istotny w kontekście dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnosprawnościami.
Dlaczego warto tworzyć dostępne social media? Wymóg czy przywilej?
Zgodnie z WCAG 2.1. jednostki samorządu terytorialnego muszą spełniać szereg wytycznych. Nie tylko w aspekcie dostosowania architektonicznego, czy portalu WWW, ale także sposobu publikowania treści. Są to m.in. wszelkie treści nietekstowe przedstawiane użytkownikowi, które powinny posiadać swoją tekstową alternatywę. Natomiast czynnikiem, dla którego urzędy powinny przykładać większą uwagę na zapewnienie dostępności w mediach społecznościowych jest świadomość, że wśród mieszkańców czy turystów są osoby z niepełnosprawnościami.
Publikacja w internecie, zarówno na portalach jak i w mediach społecznościowych powinna mieć na celu dotarcie z przekazem do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Rozszerzenie tej grupy, które jest możliwe dzięki odpowiedniemu dopasowaniu komunikatów do osób z niepełnosprawnościami, doprowadza do zwiększenia zasięgu treści, a co za tym idzie, wpływa pozytywnie na efektywność działań marketingowych.
Czym jest dostępność w social media?
Według słownika języka polskiego “dostępny” to «taki, do którego można dojść bez przeszkód, na który można wejść stosunkowo łatwo», «nietrudny do zdobycia», «łatwy do przyswojenia», «taki, z którym łatwo można nawiązać kontakt, do którego jest łatwy dostęp».
Natomiast dostępne social media to takie nieznające barier, dostosowane do ogółu grupy odbiorców, których nie wykluczamy ze względu na różnego rodzaju cechy. Tworząc komunikaty, musimy zatem pamiętać, aby zarówno sama forma, jak i treść przekazu były łatwe do przyswojenia, w szczególności przez osoby z niepełnosprawnościami.
Niezbędne elementy dostępnych mediów społecznościowych
Pierwszym skojarzeniem związanym z dostępnością w internecie są teksty alternatywne. Jednak pojęcie dostępności nie kończy się tylko na nich. To także wiele elementów, które można wykorzystać w komunikacji, aby była ona przyjazna nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale także dla tych, którzy w danym momencie spotykają się z trudnościami np. chwilowe problemy z odtwarzaniem dźwięków. Tworząc content, należy pamiętać o poniższych wyróżnikach.
- Dodawaj ALT-y - teksty alternatywne dodawane do materiałów graficznych muszą spełniać swoją rolę, aby były zwięzłe i jednocześnie pełne treści. Więcej o tekstach alternatywnych przeczytacie na blogu.
- Dodawaj napisy do filmów - sprawdza się to nie tylko na Youtube, ale także przy dodawaniu video na Facebooku, Instagramie i to w szczególności w Relacjach czy InstaStories. Napisy są niezbędne dla osób niesłyszących, czy niedosłyszących. Stanowią także dobre rozwiązanie dla osób, które korzystają z aplikacji mobilnych z wyciszonym dźwiękiem.
- Zachowuj kontrast kolorów - dodając grafikę pamiętaj o odpowiednim kontraście tła i fontów. Efekt możesz sprawdzić, korzystając z darmowych narzędzi tj. Contrast Checker.
- Dbaj o spójność fontów - unikaj wymyślnych generatorów tekstów, które dodają niestandardowe, mniej widoczne fonty.
- Twórz dostępne hashtagi - dodawanie # składających się tylko wielkich lub z małych liter może doprowadzić do trudności w odczytywaniu treści. Najlepiej wykorzystywać tutaj hashtagi, w których każde słowo rozpoczyna się wielką literą np. #2ClickPortal. Ułatwi to nie tylko rozróżnienie słów użytkownikowi, ale również czytnikom i programom dla osób z niepełnosprawnością wzrokową.
- Rozsądnie używaj emotikon - unikaj długiego ciągu emotikon, ponieważ oprogramowania do zmiany tekstu w mowę czytają również emotikony, a ich zbyt duża liczba znacząco utrudnia spójny przekaz tekstu.
Zatem tworząc dostępne social media, pamiętajmy o zachowaniu tych podstawowych zasad dostępności.