ueue
Monika Anweiler
Monika Anweiler
14 / 04 / 2021

Instagram dla Domów Kultury

Instytucje kultury mają trudne zadanie, aby przyciągnąć uwagę swoich odbiorców w mediach społecznościowych i niestety bardzo często nie podejmują ryzyka prowadzenia komunikacji w internecie. Jednak to błędne podejście. Dzięki odpowiednio dobranym kanałom oraz komunikatom skierowanym do odpowiednich person jesteśmy w stanie tworzyć angażujący content, który dotrze nie tylko do mieszkańców, ale także do turystów czy partnerów.  W poniższym artykule przyjrzymy się nieco komunikacji Domów Kultury na Instagramie. 

Czy wiedzieliście, że obecnie najpotężniejszy fotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie na nich filtrów cyfrowych, który zwykłe zdjęcia zmienia w niezwykłe,  miał być pierwotnie aplikacją dla koneserów whisky? Dziś jest to platforma o ogromnych możliwościach promocyjnych m.in. dla instytucji kultury, gwarantująca dużą dawkę pozytywnej energii.

Odbiorcy komunikatów

Nim jednak szerzej omówimy jego możliwości, musimy ustalić  istotną  kwestię dotyczącą doboru kanałów i profilowania przekazu dla kluczowych grup odbiorców (czyli naszych zdefiniowanych person). W przypadku instytucji kultury najczęściej  wyodrębniane są  3 grupy interesariuszy - mieszkaniec, turysta i partner. W  zależności od specyfiki instytucji, wyodrębnionych person może być więcej lub mniej. Każda z tych grup oczekuje komunikacji o innej treści, o innym charakterze, a co ważne szuka ich zazwyczaj w zupełnie innych miejscach. 

grupy odbiorców


Zdjęcie w centrum uwagi

Instagram to medium nastawionym na przekaz multimedialny w postaci zdjęć i filmów. Zatem zdjęcie jest tutaj najważniejsze i to ono przyciąga uwagę odbiorców. Liczą się tu ciekawe ujęcia, nieszablonowe podejście do tematu, oraz estetyka i atrakcyjna fotografia. Pomogą w tym dostępne w aplikacji filtry i podstawowe funkcjonalności do obróbki zdjęć.  Aby szybko sprawdzić jak wszystkie posty przed publikacją będą prezentowały się na siatce profilu za pomocą narzędzia previewapp. Dodatkowo warto pamiętać, że w poście można dodać galerię składającą się z maksymalnie 10 zdjęć. Dzięki temu posty będą różnorodne, a twórca treści będzie mógł wykorzystywać ich formaty w zależności od postawionych sobie celów komunikacji. 

Moc hashtagów

Nie samą grafiką jednak Instagram żyje. Liczy się tu także opis zdjęcia, a w szczególności dobór odpowiednich hashtagów. Warto napisać kilka zdań o samych okolicznościach wykonania zdjęcia, oznaczyć odpowiednie osoby czy miejsca -  dzięki temu zwiększymy zasięg i wyświetlenia swoich treści, czy zadać obserwującym pytanie, które skłoni ich do pozostawienia komentarza. Najważniejsze są pierwsze linie tekstu, aby zainteresować odbiorców. 

No i ostatnia rzecz, równie ważna - hashtagi, które pełnią kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych obserwujących.Wybór hastagów jest niezwykle ważny, bo to dzięki nim docieramy do konkretnych odbiorców i budujemy zasięg posta. Wybieramy polskie hashtagi o popularnej tematyce lub te dopasowane do np. danego wydarzenia. W doborze hashtagów może nam także pomóc Hashtag Inspector, czyli aplikacja, dzięki której w kilkadziesiąt sekund jesteśmy w stanie wygenerować grupę hashtagów branżowych jak i tych niszowych.
post Instagram

 

Chwytaj chwilę!

Oprócz treści pojawiających się w aktualnościach istnieje możliwość dodawania publikacji ( w formie grafiki lub video) do Insta Stories, czyli do wyróżnionych na górze aplikacji materiałów, które znikają po 24 godzinach. Dobrze sprawdzają się w przypadku dodawania zdjęć z aktualnie trwających wydarzeń, jak i forma relacji z przedsięwzięcia. Pamiętajmy, aby publikowane treści przedstawiać w jak najbardziej wyróżniający się sposób, korzystajmy z filtrów, emotikon, czy po prostu wybierzmy dodatkowe narzędzie tj. Story Maker, które pomoże nam w stworzeniu InstaStories na podstawie szablonów do kreatywnego przedstawiania zdjęć czy filmów. Aplikacja posiada ponad tysiąc szablonów z ponad 50 grup tematycznych, ponad 100 różnych fontów, możliwość dodawania filtrów i różnych graficznych efektów. Co ważne, stworzone w ten sposób grafiki możesz eksportować w wysokiej jakości także do Relacji na Facebooku. 

Instagram


Buduj zaangażowanie

Pamiętajmy jednak, że sam komunikat nie jest wystarczający, aby w pełni zaangażować społeczność. Ważne jest moderowanie pojawiających się w social media komentarzy oraz wiadomości. Odpowiednia w czasie moderacja wpływa pozytywnie na odbiór danej instytucji jako podmiotu pomocnego, posiadającą odpowiednią wiedzę o swoich wydarzeniach, ale również jako instytucji nastawionej na mieszkańca czy turystę. 

Swego rodzaju Obsługa Klienta to głównie zapytania dotyczące organizowanych wydarzeń kulturalnych, pytania o ich szczegóły czy planowane przedsięwzięcia. To również komentarze opiniotwórcze - zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Ważne przy tym jest, aby nie odpowiadać jedynie na same głosy zachwytów, ale stanąć twarzą w twarz z negatywnymi opiniami, a nawet tzw. hejtem




Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok