ueue
Bartosz Kucza
Bartosz Kucza
04 / 07 / 2019

Jak wykorzystać Instagram do promocji samorządu?

5 min. czytania

Obecność administracji publicznej w przestrzeni social media nikogo już nie dziwi, a możliwości, które dają, mogą zdziałać komunikacyjne cuda. Media społecznościowe to miejsca, gdzie stosunkowo łatwo dotrzeć i zaangażować każdą grupę – mieszkańców, interesantów, turystów, a nawet przedsiębiorców. Jednym z nich jest Instagram – wykorzystywany w strategiach coraz częściej, jednak często z dużą dozą ostrożności. A nie ma czego się bać!

Instagram z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularny – w Polsce w maju 2018 r. miał  5,9 mln osób, a liczba ta nadal rośnie. Ten społecznościowy portal fotograficzny, umożliwiający użytkownikowi edycje zdjęć i filmów, czy stosowanie na nich filtrów jest idealnym narzędziem w marketingu jednostek administracyjnych. Sprawne wykorzystanie go w strategii pozwoli dotrzeć nam do wszystkich zainteresowanych. Jak to zrobić? Warto brać przykład i interesować się przede wszystkim tymi, którzy już tam są i wdrażać inspiracje bezpośrednio na swoich profilach.

Zaczynamy

Założenie konta jest bardzo proste, więc pominiemy ten krok. Zasadnym jest jednak pytanie, jakie konto w przypadku miasta, gminy czy jednostki organizacyjnej wybrać. Do wyboru są 2: wariant podstawowy oraz biznesowy. Korzyści z drugiego rozwiązania jest bardzo dużo – otrzymujemy dostęp do statystyk, dzięki czemu działania staną się mierzalne i pozwolą zobaczyć ich skuteczność. Otrzymamy też możliwość promocji postów z poziomu aplikacji. Tutaj warto zaznaczyć, że nie wszystkie obecne na Instagramie miasta korzystają z konta biznesowego.

Kreatywność to podstawa

Instagram z założenia miał być platformą do publikowania zdjęć zrobionych telefonem, jednak od powstania aż do dziś, przeszedł olbrzymią metamorfozę – znajdziemy w nim zarówno zdjęcia zrobione aparatem w telefonie, ale też grafiki, infografiki czy profesjonalne zdjęcia.  Publikowane treści powinny stać się jednak wyróżnikiem profilu i przyciągać uwagę – mieszkańców, ale też turystów. W przypadku samorządów sprawdzą się zdjęcia (lub filmy) dostępnych atrakcji, ciekawych miejsc, zapowiedzi i zdjęcia z wydarzeń. Kreatywność to podstawa w budowaniu strategii i harmonogramów działań na tym portalu, ale też droga do sukcesu. Im bardziej będziemy się wyróżniać, tym szybciej profil osiągnie stałych odbiorców (followersów) i zdobędzie wysokie ilości serduszek, którymi można wyrazić swoje zainteresowanie danym postem. Warto zwrócić uwagę również na czas publikacji – w przypadku działań samorządowych - idealne będą godziny poranne (w drodze do pracy) lub popołudniowe. Unikaj godzin wieczornych, szczególnie tych późnych.

Istagram - profil


Hasztagi kluczem do sukcesu

Hasztagi sprawiają, że treści dotrą do odbiorców, zainteresowanych tematem publikacji a (jeszcze) niekoniecznie Twoim profilem. Hasztagi są szczególnie ważne na początku powstania konta. Przy każdym materiale, który zamieszczamy możemy dodać ich aż 30. Hasztagi powinny opisywać zdjęcie, ale też miasto, gminę, powiat czy inną jednostkę administracyjną w obrębie której działamy. To co ważne – w przypadku przekroczenia liczby hasztagów – post opublikuje się tylko w formie materiału bez podpisu (ten cały niestety zniknie). Jeśli nie wiemy, którymi hasztagami najlepiej posługiwać się oraz które z nich są popularne w obrębie naszych działań, możemy sami je znaleźć korzystając z wyszukiwarki w aplikacji lub korzystając ze stron, które nam to podpowiedzą np. Tagsfinder. W trakcie ich poszukiwania warto zwrócić uwagę na to, ile znajduje się w nich postów oraz jak bardzo są popularne.

Aktywność

Polubienie na instagramie


Social media z założenia mają być miejscem dialogu, dlatego warto zwrócić uwagę na to, jakie komentarze pojawiają się w obrębie udostępnionych materiałów i oczywiście odpowiadać na nie. Sami też zachęcajmy do aktywności – pytając czy tworząc różnego rodzaju ankiety z możliwością otwartych odpowiedzi w komentarzach. Nie zapominajmy też o tym, że inne profile mogą nas oznaczać – warto takie zdjęcia polubić, skomentować, a nawet wykorzystać we własnych działaniach – udostępniając z oznaczeniem autora na profilu jednostki. Poza tym, by zwiększyć zasięg działań od czasu do czasu można zastosować technikę polubienia kliku czy kilkunastu zdjęć znajdujących się w hasztagach związanych bezpośrednio z naszą jednostką.

Instastories

Na ten temat powstać może osobny artykuł (i powstanie), dlatego dziś tylko wspomnimy podstawowe funkcje. Instastories to funkcjonalność aplikacji, która daje możliwość udostępnienia krótkiego materiału (statycznego lub ruchomego, do ok. 15 sek.) w formie relacji. Mogą one zostać wyświetlone przez wszystkich, którzy obserwują profil, ale też przez użytkowników, którzy wejdą na profil lub odwiedzają go tylko czasami. Celem jest tutaj spontaniczne dzielenie się z obserwatorami bieżącymi informacjami. To dobre miejsce na zamieszczanie komunikatów, bieżących relacji z wydarzeń. Relacje po 24 h od publikacji znikają. Jeśli chcemy je zachować na dłużej możemy użyć funkcji– Wyróżnienia relacji. Dodatkowo w relacji możemy wykorzystać funkcje, które udostępnia aplikacja: oznaczyć lokalizację, hasztag, datę, godzinę, temperaturę, inne konto, ale też od niedawna – przeprowadzić ankietę (w formie TAK/NIE lub innych, podobnych odpowiedzi), quiz, gdzie spośród kilku możliwych kilku, tylko jedna jest poprawna, czy dodać suwak lub zegar odliczający czas. Wszystkie te funkcje sprawdzą się na kontach administracji publicznej, co wkrótce udowodnimy. 

Instastories funkcjonalności


Instagram to świetne miejsce, które zdecydowanie warto wykorzystać w działaniach. Konto prowadzone nawet w bardzo prosty sposób osiągnie sukces, a my będziemy mogli śledzić co robią mieszkańcy, które miejsca uwielbiają i które z nich są fotogeniczne. Tak samo z turystami – tutaj będzie działanie dwustronne – my będziemy zachęcać ich do odwiedzin, a oni, gdy już nas odwiedzą będą chętnie oznaczać profil na swoich zdjęciach oraz w swoich relacjach.

Ustawienia plików cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej