Jak wykorzystać Instagram do promocji samorządu?
Obecność administracji publicznej w przestrzeni social media nikogo już nie dziwi, a możliwości, które dają, mogą zdziałać komunikacyjne cuda. Media społecznościowe to miejsca, gdzie stosunkowo łatwo dotrzeć i zaangażować każdą grupę – mieszkańców, interesantów, turystów, a nawet przedsiębiorców. Jednym z nich jest Instagram – wykorzystywany w strategiach coraz częściej, jednak często z dużą dozą ostrożności. A nie ma czego się bać!
Instagram z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularny – w Polsce w maju 2018 r. miał 5,9 mln osób, a liczba ta nadal rośnie. Ten społecznościowy portal fotograficzny, umożliwiający użytkownikowi edycje zdjęć i filmów, czy stosowanie na nich filtrów jest idealnym narzędziem w marketingu jednostek administracyjnych. Sprawne wykorzystanie go w strategii pozwoli dotrzeć nam do wszystkich zainteresowanych. Jak to zrobić? Warto brać przykład i interesować się przede wszystkim tymi, którzy już tam są i wdrażać inspiracje bezpośrednio na swoich profilach.
Zaczynamy
Założenie konta jest bardzo proste, więc pominiemy ten krok. Zasadnym jest jednak pytanie, jakie konto w przypadku miasta, gminy czy jednostki organizacyjnej wybrać. Do wyboru są 2: wariant podstawowy oraz biznesowy. Korzyści z drugiego rozwiązania jest bardzo dużo – otrzymujemy dostęp do statystyk, dzięki czemu działania staną się mierzalne i pozwolą zobaczyć ich skuteczność. Otrzymamy też możliwość promocji postów z poziomu aplikacji. Tutaj warto zaznaczyć, że nie wszystkie obecne na Instagramie miasta korzystają z konta biznesowego.
Kreatywność to podstawa
Instagram z założenia miał być platformą do publikowania zdjęć zrobionych telefonem, jednak od powstania aż do dziś, przeszedł olbrzymią metamorfozę – znajdziemy w nim zarówno zdjęcia zrobione aparatem w telefonie, ale też grafiki, infografiki czy profesjonalne zdjęcia. Publikowane treści powinny stać się jednak wyróżnikiem profilu i przyciągać uwagę – mieszkańców, ale też turystów. W przypadku samorządów sprawdzą się zdjęcia (lub filmy) dostępnych atrakcji, ciekawych miejsc, zapowiedzi i zdjęcia z wydarzeń. Kreatywność to podstawa w budowaniu strategii i harmonogramów działań na tym portalu, ale też droga do sukcesu. Im bardziej będziemy się wyróżniać, tym szybciej profil osiągnie stałych odbiorców (followersów) i zdobędzie wysokie ilości serduszek, którymi można wyrazić swoje zainteresowanie danym postem. Warto zwrócić uwagę również na czas publikacji – w przypadku działań samorządowych - idealne będą godziny poranne (w drodze do pracy) lub popołudniowe. Unikaj godzin wieczornych, szczególnie tych późnych.
Hasztagi kluczem do sukcesu
Hasztagi sprawiają, że treści dotrą do odbiorców, zainteresowanych tematem publikacji a (jeszcze) niekoniecznie Twoim profilem. Hasztagi są szczególnie ważne na początku powstania konta. Przy każdym materiale, który zamieszczamy możemy dodać ich aż 30. Hasztagi powinny opisywać zdjęcie, ale też miasto, gminę, powiat czy inną jednostkę administracyjną w obrębie której działamy. To co ważne – w przypadku przekroczenia liczby hasztagów – post opublikuje się tylko w formie materiału bez podpisu (ten cały niestety zniknie). Jeśli nie wiemy, którymi hasztagami najlepiej posługiwać się oraz które z nich są popularne w obrębie naszych działań, możemy sami je znaleźć korzystając z wyszukiwarki w aplikacji lub korzystając ze stron, które nam to podpowiedzą np. Tagsfinder. W trakcie ich poszukiwania warto zwrócić uwagę na to, ile znajduje się w nich postów oraz jak bardzo są popularne.
Aktywność
Social media z założenia mają być miejscem dialogu, dlatego warto zwrócić uwagę na to, jakie komentarze pojawiają się w obrębie udostępnionych materiałów i oczywiście odpowiadać na nie. Sami też zachęcajmy do aktywności – pytając czy tworząc różnego rodzaju ankiety z możliwością otwartych odpowiedzi w komentarzach. Nie zapominajmy też o tym, że inne profile mogą nas oznaczać – warto takie zdjęcia polubić, skomentować, a nawet wykorzystać we własnych działaniach – udostępniając z oznaczeniem autora na profilu jednostki. Poza tym, by zwiększyć zasięg działań od czasu do czasu można zastosować technikę polubienia kliku czy kilkunastu zdjęć znajdujących się w hasztagach związanych bezpośrednio z naszą jednostką.
Instastories
Na ten temat powstać może osobny artykuł (i powstanie), dlatego dziś tylko wspomnimy podstawowe funkcje. Instastories to funkcjonalność aplikacji, która daje możliwość udostępnienia krótkiego materiału (statycznego lub ruchomego, do ok. 15 sek.) w formie relacji. Mogą one zostać wyświetlone przez wszystkich, którzy obserwują profil, ale też przez użytkowników, którzy wejdą na profil lub odwiedzają go tylko czasami. Celem jest tutaj spontaniczne dzielenie się z obserwatorami bieżącymi informacjami. To dobre miejsce na zamieszczanie komunikatów, bieżących relacji z wydarzeń. Relacje po 24 h od publikacji znikają. Jeśli chcemy je zachować na dłużej możemy użyć funkcji– Wyróżnienia relacji. Dodatkowo w relacji możemy wykorzystać funkcje, które udostępnia aplikacja: oznaczyć lokalizację, hasztag, datę, godzinę, temperaturę, inne konto, ale też od niedawna – przeprowadzić ankietę (w formie TAK/NIE lub innych, podobnych odpowiedzi), quiz, gdzie spośród kilku możliwych kilku, tylko jedna jest poprawna, czy dodać suwak lub zegar odliczający czas. Wszystkie te funkcje sprawdzą się na kontach administracji publicznej, co wkrótce udowodnimy.
Instagram to świetne miejsce, które zdecydowanie warto wykorzystać w działaniach. Konto prowadzone nawet w bardzo prosty sposób osiągnie sukces, a my będziemy mogli śledzić co robią mieszkańcy, które miejsca uwielbiają i które z nich są fotogeniczne. Tak samo z turystami – tutaj będzie działanie dwustronne – my będziemy zachęcać ich do odwiedzin, a oni, gdy już nas odwiedzą będą chętnie oznaczać profil na swoich zdjęciach oraz w swoich relacjach.