ueue
Bartosz Kucza
Bartosz Kucza
25 / 06 / 2019

Najważniejszy ambasador miasta: mieszkaniec, inwestor, turysta

5 min. czytania

Ambasador marki to szerokie pojęcie, które kojarzy się najczęściej z wizerunkiem znanej osoby promującej na co dzień markę poprzez swój styl życia lub zachęcając do zakupu produktów danej marki. Tak naprawdę może to też być praktycznie każdy, kto rekomenduje w jakikolwiek sposób markę – zwyczajny konsument, który zadowolony jest z używanych produktów i gotowy jest go polecić innemu konsumentowi. Jak wynika z badań nawet 85% badanych przyznaje się, że od czasu do czasu poleca produkty, a prawie 70% wymienia opinie na ten temat.  Tak jak i w przypadku marek, tak w przypadku samorządów ich najważniejszymi ambasadorami są… mieszkańcy, turyści, inwestorzy i biznesmeni.

Choć może się na początku wydawać, że powyższe grupy przynależą wyłącznie do grupy docelowej, do której miasto dociera ze swoimi komunikatami, to jednak fakt jest taki, że to właśnie oni oprócz odbioru komunikatów komunikują swoją opinię o samorządzie, mieście czy dowolnej jednostce administracyjnej w swoich środowiskach i właśnie oni wystawiają ocenę zarządzającym. Warto być tego świadomym podejmując wszelkie działania promocyjne. Ich wielkimi zaletami są:

  • Wzbudzanie zaufania – część społeczeństwa coraz bardziej uodparnia się na wszelkie komunikaty marketingowo-promocyjne, a obiektywna opinia innej osoby staje się ważniejsza niż slogan czy obietnica reklamowa.
  • Wpływanie na decyzje – ambasador zdecydowanie przyczynia się do podejmowanych decyzji. W zakresie samorządowym mieszkaniec wpływać może na wszystkich pozostałych, turysta na kolejnych turystów, a inwestor lub biznesmen na innych przedsiębiorców.
  • Informowanie – ambasadorzy chętnie dzielą się wiedzą i tym, czego doświadczyli do tej pory (tyczy to również wszystkich grup).

1.    Ambasador mieszkaniec

Bez wahania można stwierdzić, że to właśnie mieszkańcy są najważniejszymi ambasadorami jednostek administracyjnych. Weryfikują działania i stopień ich realizacji, oceniają infrastrukturę, komunikację – ogólnie rzecz biorąc kreowanie przestrzeni miejskiej w wymiarze gospodarczym, społecznym i przestrzennym. Nie boją się też oceniać pracy urzędników i włodarzy. Pod swoją ocenę biorą również zadowolenie z warunków życia. Na podstawie wszystkich tych czynników stają się osobami, które są w stanie najlepiej wyrazić opinię na temat życia w danej jednostce administracyjnej. Warto więc brać pod uwagę głosy mieszkańców. Nikt inny nie będzie w stanie tak dobrze wypowiedzieć się na temat zamieszkania przyszłym i napływowym mieszkańcom, jak również turystom, którym mogą rekomendować lub odradzać przyjazd. Dbanie o ambasadora-mieszkańca nie jest ciężkie – internet i jego możliwości mogą naprawdę sporo zdziałać. W tym przypadku warto zadbać o aktualizowaną i rozbudowaną stronę (co ważne - intuicyjną i prostą w obsłudze), gdzie mieszkaniec znajdzie wszystkie informacje, których w danym momencie poszukuje. To też dobry kanał na dialog z mieszkańcem – ankiety, konkursy, sondaże, badania opinii, dzięki którym można poznać jego zdanie i punkt widzenia.

2.    Ambasador turysta

Kolejną dużą grupą, którą również można nazwać ambasadorem są turyści – zarówno ci z Polski, jak i z zagranicy. Zdania opinii publicznej są jasne – osoby potencjalnie chcące lub planujące odwiedzić dane miasto lub region biorą pod uwagę zdanie najbardziej wiarygodnych ambasadorów – mieszkańców miasta oraz (przede wszystkim) innych zadowolonych turystów.  Turysta raz zawiedziony może już nie wrócić. Nie wystarczy więc dobra promocja czy ciekawe komunikaty zachęcające do odwiedzin – równie ważne, jeśli nie ważniejsze są opinie osób, które odwiedzą jednostkę administracyjną. Należy pamiętać, że zadowolony turysta to taki, który w miejscu, w którym się znajdzie, odnajdzie taką ofertę, jaka została mu obiecana przed przyjazdem i co chyba najważniejsze – nie czują się taką ofertą oszukani. Dbałość o ambasadora-turysty powinna więc leżeć po stronie działu promocji i po części również mieszkańców. Ważne jest zatem wypracowanie dobrego poczucia mieszkańców, a co za tym idzie – uświadomienie ich współodpowiedzialności za otoczenie. Działanie takie zyskać można poprzez wspólnie podejmowane działania lokalnej społeczności z władzami np. angażowanie mieszkańców w kreowanie przestrzeni poprzez szerokie możliwości, jakie daje internet (ankiety, konkursy, sondaże). Internet to także narzędzie skierowane do turystów - ciekawie i zachęcająco przygotowana oraz aktualna oferta, do której można mieć dostęp z każdego zakątka na świecie. Tutaj warto rozważyć wielojęzyczność działań tak, by kierowane komunikaty mogło odczytać jak najwięcej osób.

3.    Ambasador inwestor i biznesmen

Ostatnią wyróżnioną grupą mogą zostać inwestorzy i biznesmeni, którzy mają również olbrzymi wpływ na włodarzy jednostek administracyjnych. To nie dziwi – to właśnie oni sprawiają, że miasto się zmienia, rozbudowuje, a także to oni są odpowiedzialni za napływ nowych mieszkańców (budowa mieszkań, osiedli, pojawianie się nowych miejsc pracy). Poza tym inwestorzy i biznesmeni to również szeroka sieć kontaktów, która może zostać wykorzystana i w rezultacie zachęcić kolejnych inwestorów i biznesmenów do rozwoju swoich przedsiębiorstw, przedsięwzięć i inwestycji. Pojawia się zatem tutaj kolejny kluczowy czynniki - elastyczność jednostek wobec nowych rozwiązań, a miarą elastyczności jest wdrożenie mechanizmów, które pokażą, że są one otwarte, a jego mieszkańcy szybko akceptują zmiany. Ze wspomnianą elastycznością inwestor powinien spotkać się już podczas pierwszego kontaktu – stroną internetową. To tam bez problemu powinien (również wielojęzycznie) znaleźć informacje dotyczące możliwości rozwoju przedsiębiorczości, strefach inwestycyjnych i ekonomicznych czy przetargach, planowanych inwestycjach. Ważne jest, by w internecie znalazły się wszystkie walory ekonomiczne regionu, a także odnośniki do stron inwestorów, którzy już działają (to właśnie również świetny pokaz ambasadora-inwestora).


Ustawienia plików cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej