ueue
Bartosz Kucza
Bartosz Kucza
22 / 07 / 2019

5 zasad skutecznej promocji samorządu w internecie

7 min. czytania

Marketing, PR i reklama to słowa znane wszystkim i nie można tego ukrywać - rządzące w obecnym świecie. Szczególnie w dobie rozwoju internetu są to kluczowe działania nie tylko dla marek, ale również dla samorządów.

Przed tymi drugimi jest to mimo wszystko największe wyzwanie. Bez dobranych narzędzi, czyli jasnej strategii promocji, celów marketingowych oraz odpowiednich komunikatów samorządy mogą wiele stracić – inwestorów, turystów czy nowych mieszkańców, a co za tym idzie, dać się wyprzedzić innym samorządom, którym udaje się dążyć za innowacjami i trendami. Internet to coraz skuteczniejszy kanał promocji, a przede wszystkim, co najważniejsze, jeden z najtańszych i bardzo zasięgowych. Inną ważną zaletą jest jego interaktywność – wymiana informacji, udzielanie porad i wskazówek, wsparcie czy konsultacje. Wszystko to jest siłą, dzięki której samorząd może docierać do konkretnych grup docelowych, przy stosunkowo niskich budżetach, a w przypadku niezadowalających rezultatów szybko zmodyfikować kierunek działań. Przemyślane działania będą również na wielu polach budować wizerunek samorządu jako nowoczesnego i otwartego na nowości, co przyniesie wielowymiarowe korzyści. Należy mieć również na uwadze, że skuteczne działania to takie, które zostaną w pełni przemyślane, długofalowo rozplanowane oraz, o czym często się zapomina, powiązane i skoordynowane.

1. Strona jako wizytówka

To najistotniejsza część działań w promocji samorządów, która stanowi podstawę jego sukcesu. Jest to element na tyle istotny, że niesie za sobą wiele funkcji – kształtuje wizerunek, informuje inwestorów i media, realizuje zadania (np. wypełnienie wniosków czy ankiet) oraz integruje społeczność. Zdecydowana większość narzędzi użytych w kampaniach internetowych prowadzić będzie właśnie do głównej strony lub podstrony samorządu. Strona powinna być więc:

  • przyjazna dla użytkownika – intuicyjna z łatwym w obsłudze menu,
  • ciekawa wizualnie – estetyczna i przejrzysta,
  • szybko wczytująca się,
  • responsywna - dostosowana do urządzeń mobilnych,
  • dostosowana do osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu,
  • wielojęzyczna.

Odpowiedzią na te czynniki oraz składowe jest platforma 2ClickPortal, która łączy w całość wszystkie powyższe kwestie oraz stanowi kompleksowy zbiór modułów i funkcjonalności umożliwiających sprawną komunikację, a co za tym idzie realizację profesjonalnego portalu samorządowego.  

2. Pozycjonowanie

Podczas tworzenia strony należy pamiętać, że powstały serwis musi być również wypromowany, dlatego ważnym czynnikiem będzie odpowiednie jego pozycjonowanie. Najprościej mówiąc to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony oraz uzyskanie możliwie najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Podstawę tego stanowić będzie dobra optymalizacja serwisu, co sprawi, że wszyscy potencjalnie zainteresowani wpisując hasło związane z samorządem zostaną skierowani przez wyszukiwarkę bezpośrednio do serwisu i, co równie ważne, znajdą tam potrzebne i poszukiwane informacje. Przez optymalizację (w podstawowym ujęciu) rozumie się:

  • odpowiednią optymalizację kodu strony,
  • umieszczenie w treści strony ważnych słów kluczowych,
  • ustawienie właściwych nagłówków,
  • usprawnienie techniczne - brak błędów i szybkość ładowania strony,
  • odpowiednią strukturę strony.

3. Media społecznościowe

Współczesne trendy w promocji marek (a samorząd można również za taką uznać) nastawione są na szerokie działania w mediach społecznościowych. To element życia, który w żadnym wypadku nie może zostać pominięty w trakcie tworzenia strategii promocji samorządu w internecie – szczególnie na portalach społecznościowych. Głównym kanałem w komunikacji samorządowej powinien być Facebook, który od długiego już czasu pozostaje na wiodącej pozycji i jest idealnym miejscem do wymiany informacji oraz kontaktu i obustronnej wymiany myśli i spostrzeżeń. Właśnie na to drugie stwierdzenie warto zwrócić uwagę i o nim pamiętać – to dwustronna komunikacja, stąd prowadzone działania skupiać się powinny na dialogu, a nie monologu. Wspierająco można również wykorzystać inne kanały – LinkedIn (sfera biznesowo-zawodowa), Twitter (sfera informacyjna - krótkie, ważne informacje), Instagram (sfera turystyczna) czy YouTube (sfera informacyjno-turystyczna).

4. Inne formy działania

Poza mediami społecznościowymi w skutecznej promocji samorządu pomoże reklama internetowa, równie efektywna jak działania z punktu 3., a nawet bardziej znana i powszechna wcześniej niż portale społecznościowe. Instrumentami tych działań są bannery, pop-upy czy boksy reklamowe pojawiające się w całej sieci. Oprócz tego dobrymi pomysłami na promocję są wszelakiego rodzaju konkursy, artykuły sponsorowane, informacje prasowe, sekcje partnerskie. Właściwie bezkosztowym sposobem komunikacji i promocji jest newsletter. Subskrybenci takiego narzędzia (a mogą nim być praktycznie wszyscy – mieszkańcy, turyści, biznes i inwestorzy) otrzymują pocztą e-mail wcześniej zdefiniowane listy wysyłkowe, dopasowane do profilu odbiorcy. Mogą to być aktualności, ostrzeżenia czy informacje o atrakcjach, przetargach lub wydarzeniach.

5. Spójność wizerunkowa

Na koniec pamiętać należy, że wszystkie działania wizerunkowe i komunikacyjne służące skutecznej promocji samorządu powinny być spójne – zarówno te online, jak i offline. Spójność wizerunkowa to przestrzeganie zasad odnośnie identyfikacji samorządu, na co składa się odbiór przez otoczenie i społeczność, a co zostaje wyrażone poprzez powielanie elementów graficznych (tekstowych) w różnych kontekstach. Spójność przyniesie ze sobą pozytywną reputację, dzięki czemu w oczach partnerów, inwestorów, mieszkańców czy turystów można stać się wiarygodnym, przyjaznym i godnym zaufania.


Ustawienia plików cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej