Instagram dla Domów Kultury
Instytucje kultury mają trudne zadanie, aby przyciągnąć uwagę swoich odbiorców w mediach społecznościowych i niestety bardzo często nie podejmują ryzyka prowadzenia komunikacji w internecie. Jednak to błędne podejście. Dzięki odpowiednio dobranym kanałom oraz komunikatom skierowanym do odpowiednich person jesteśmy w stanie tworzyć angażujący content, który dotrze nie tylko do mieszkańców, ale także do turystów czy partnerów. W poniższym artykule przyjrzymy się nieco komunikacji Domów Kultury na Instagramie.
Czy wiedzieliście, że obecnie najpotężniejszy fotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie na nich filtrów cyfrowych, który zwykłe zdjęcia zmienia w niezwykłe, miał być pierwotnie aplikacją dla koneserów whisky? Dziś jest to platforma o ogromnych możliwościach promocyjnych m.in. dla instytucji kultury, gwarantująca dużą dawkę pozytywnej energii.
Odbiorcy komunikatów
Nim jednak szerzej omówimy jego możliwości, musimy ustalić istotną kwestię dotyczącą doboru kanałów i profilowania przekazu dla kluczowych grup odbiorców (czyli naszych zdefiniowanych person). W przypadku instytucji kultury najczęściej wyodrębniane są 3 grupy interesariuszy - mieszkaniec, turysta i partner. W zależności od specyfiki instytucji, wyodrębnionych person może być więcej lub mniej. Każda z tych grup oczekuje komunikacji o innej treści, o innym charakterze, a co ważne szuka ich zazwyczaj w zupełnie innych miejscach.
Zdjęcie w centrum uwagi
Instagram to medium nastawionym na przekaz multimedialny w postaci zdjęć i filmów. Zatem zdjęcie jest tutaj najważniejsze i to ono przyciąga uwagę odbiorców. Liczą się tu ciekawe ujęcia, nieszablonowe podejście do tematu, oraz estetyka i atrakcyjna fotografia. Pomogą w tym dostępne w aplikacji filtry i podstawowe funkcjonalności do obróbki zdjęć. Aby szybko sprawdzić jak wszystkie posty przed publikacją będą prezentowały się na siatce profilu za pomocą narzędzia previewapp. Dodatkowo warto pamiętać, że w poście można dodać galerię składającą się z maksymalnie 10 zdjęć. Dzięki temu posty będą różnorodne, a twórca treści będzie mógł wykorzystywać ich formaty w zależności od postawionych sobie celów komunikacji.
Moc hashtagów
Nie samą grafiką jednak Instagram żyje. Liczy się tu także opis zdjęcia, a w szczególności dobór odpowiednich hashtagów. Warto napisać kilka zdań o samych okolicznościach wykonania zdjęcia, oznaczyć odpowiednie osoby czy miejsca - dzięki temu zwiększymy zasięg i wyświetlenia swoich treści, czy zadać obserwującym pytanie, które skłoni ich do pozostawienia komentarza. Najważniejsze są pierwsze linie tekstu, aby zainteresować odbiorców.
Chwytaj chwilę!
Oprócz treści pojawiających się w aktualnościach istnieje możliwość dodawania publikacji ( w formie grafiki lub video) do Insta Stories, czyli do wyróżnionych na górze aplikacji materiałów, które znikają po 24 godzinach. Dobrze sprawdzają się w przypadku dodawania zdjęć z aktualnie trwających wydarzeń, jak i forma relacji z przedsięwzięcia. Pamiętajmy, aby publikowane treści przedstawiać w jak najbardziej wyróżniający się sposób, korzystajmy z filtrów, emotikon, czy po prostu wybierzmy dodatkowe narzędzie tj. Story Maker, które pomoże nam w stworzeniu InstaStories na podstawie szablonów do kreatywnego przedstawiania zdjęć czy filmów. Aplikacja posiada ponad tysiąc szablonów z ponad 50 grup tematycznych, ponad 100 różnych fontów, możliwość dodawania filtrów i różnych graficznych efektów. Co ważne, stworzone w ten sposób grafiki możesz eksportować w wysokiej jakości także do Relacji na Facebooku.
Buduj zaangażowanie
Pamiętajmy jednak, że sam komunikat nie jest wystarczający, aby w pełni zaangażować społeczność. Ważne jest moderowanie pojawiających się w social media komentarzy oraz wiadomości. Odpowiednia w czasie moderacja wpływa pozytywnie na odbiór danej instytucji jako podmiotu pomocnego, posiadającą odpowiednią wiedzę o swoich wydarzeniach, ale również jako instytucji nastawionej na mieszkańca czy turystę.
Swego rodzaju Obsługa Klienta to głównie zapytania dotyczące organizowanych wydarzeń kulturalnych, pytania o ich szczegóły czy planowane przedsięwzięcia. To również komentarze opiniotwórcze - zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Ważne przy tym jest, aby nie odpowiadać jedynie na same głosy zachwytów, ale stanąć twarzą w twarz z negatywnymi opiniami, a nawet tzw. hejtem