ueue
Monika Anweiler
Monika Anweiler
14 / 04 / 2021

Instagram dla Domów Kultury

Instytucje kultury mają trudne zadanie, aby przyciągnąć uwagę swoich odbiorców w mediach społecznościowych i niestety bardzo często nie podejmują ryzyka prowadzenia komunikacji w internecie. Jednak to błędne podejście. Dzięki odpowiednio dobranym kanałom oraz komunikatom skierowanym do odpowiednich person jesteśmy w stanie tworzyć angażujący content, który dotrze nie tylko do mieszkańców, ale także do turystów czy partnerów.  W poniższym artykule przyjrzymy się nieco komunikacji Domów Kultury na Instagramie. 

Czy wiedzieliście, że obecnie najpotężniejszy fotograficzny serwis społecznościowy, który umożliwia użytkownikom edycję zdjęć i filmów, stosowanie na nich filtrów cyfrowych, który zwykłe zdjęcia zmienia w niezwykłe,  miał być pierwotnie aplikacją dla koneserów whisky? Dziś jest to platforma o ogromnych możliwościach promocyjnych m.in. dla instytucji kultury, gwarantująca dużą dawkę pozytywnej energii.

Odbiorcy komunikatów

Nim jednak szerzej omówimy jego możliwości, musimy ustalić  istotną  kwestię dotyczącą doboru kanałów i profilowania przekazu dla kluczowych grup odbiorców (czyli naszych zdefiniowanych person). W przypadku instytucji kultury najczęściej  wyodrębniane są  3 grupy interesariuszy - mieszkaniec, turysta i partner. W  zależności od specyfiki instytucji, wyodrębnionych person może być więcej lub mniej. Każda z tych grup oczekuje komunikacji o innej treści, o innym charakterze, a co ważne szuka ich zazwyczaj w zupełnie innych miejscach. 

grupy odbiorców


Zdjęcie w centrum uwagi

Instagram to medium nastawionym na przekaz multimedialny w postaci zdjęć i filmów. Zatem zdjęcie jest tutaj najważniejsze i to ono przyciąga uwagę odbiorców. Liczą się tu ciekawe ujęcia, nieszablonowe podejście do tematu, oraz estetyka i atrakcyjna fotografia. Pomogą w tym dostępne w aplikacji filtry i podstawowe funkcjonalności do obróbki zdjęć.  Aby szybko sprawdzić jak wszystkie posty przed publikacją będą prezentowały się na siatce profilu za pomocą narzędzia previewapp. Dodatkowo warto pamiętać, że w poście można dodać galerię składającą się z maksymalnie 10 zdjęć. Dzięki temu posty będą różnorodne, a twórca treści będzie mógł wykorzystywać ich formaty w zależności od postawionych sobie celów komunikacji. 

Moc hashtagów

Nie samą grafiką jednak Instagram żyje. Liczy się tu także opis zdjęcia, a w szczególności dobór odpowiednich hashtagów. Warto napisać kilka zdań o samych okolicznościach wykonania zdjęcia, oznaczyć odpowiednie osoby czy miejsca -  dzięki temu zwiększymy zasięg i wyświetlenia swoich treści, czy zadać obserwującym pytanie, które skłoni ich do pozostawienia komentarza. Najważniejsze są pierwsze linie tekstu, aby zainteresować odbiorców. 

No i ostatnia rzecz, równie ważna - hashtagi, które pełnią kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych obserwujących.Wybór hastagów jest niezwykle ważny, bo to dzięki nim docieramy do konkretnych odbiorców i budujemy zasięg posta. Wybieramy polskie hashtagi o popularnej tematyce lub te dopasowane do np. danego wydarzenia. W doborze hashtagów może nam także pomóc Hashtag Inspector, czyli aplikacja, dzięki której w kilkadziesiąt sekund jesteśmy w stanie wygenerować grupę hashtagów branżowych jak i tych niszowych.
post Instagram

 

Chwytaj chwilę!

Oprócz treści pojawiających się w aktualnościach istnieje możliwość dodawania publikacji ( w formie grafiki lub video) do Insta Stories, czyli do wyróżnionych na górze aplikacji materiałów, które znikają po 24 godzinach. Dobrze sprawdzają się w przypadku dodawania zdjęć z aktualnie trwających wydarzeń, jak i forma relacji z przedsięwzięcia. Pamiętajmy, aby publikowane treści przedstawiać w jak najbardziej wyróżniający się sposób, korzystajmy z filtrów, emotikon, czy po prostu wybierzmy dodatkowe narzędzie tj. Story Maker, które pomoże nam w stworzeniu InstaStories na podstawie szablonów do kreatywnego przedstawiania zdjęć czy filmów. Aplikacja posiada ponad tysiąc szablonów z ponad 50 grup tematycznych, ponad 100 różnych fontów, możliwość dodawania filtrów i różnych graficznych efektów. Co ważne, stworzone w ten sposób grafiki możesz eksportować w wysokiej jakości także do Relacji na Facebooku. 

Instagram


Buduj zaangażowanie

Pamiętajmy jednak, że sam komunikat nie jest wystarczający, aby w pełni zaangażować społeczność. Ważne jest moderowanie pojawiających się w social media komentarzy oraz wiadomości. Odpowiednia w czasie moderacja wpływa pozytywnie na odbiór danej instytucji jako podmiotu pomocnego, posiadającą odpowiednią wiedzę o swoich wydarzeniach, ale również jako instytucji nastawionej na mieszkańca czy turystę. 

Swego rodzaju Obsługa Klienta to głównie zapytania dotyczące organizowanych wydarzeń kulturalnych, pytania o ich szczegóły czy planowane przedsięwzięcia. To również komentarze opiniotwórcze - zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Ważne przy tym jest, aby nie odpowiadać jedynie na same głosy zachwytów, ale stanąć twarzą w twarz z negatywnymi opiniami, a nawet tzw. hejtem




Ustawienia plików cookie

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej