WCAG 2.0 – co to jest?
WCAG - Web Content Accessibility Guidelines – to pakiet dokumentów i instrukcji opracowanych przez międzynarodowy zespół ekspertów, w celu ustalenia zasad tworzenia oraz redagowania dostępnych czyli, przyjaznych dla osób niepełnosprawnych oraz osób starszych i innych mających problem z korzystaniem ze stron internetowych.
WCAG, skąd się wzięło?
W Polsce od 1 września 2015 roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, pozycja 526).
Rozporządzenie to ustanowiło tzw. Krajowe Ramy Interoperacyjności, stanowiące zasady, którymi powinny się kierować instytucje publiczne w Polsce, w celu poprawnego udostępnienia dla osób niepełnosprawnych oraz osób starszych, informacji umieszczonych na publicznych stronach www.
W praktyce oznaczałoby to, że każda strona WWW instytucji publicznych, powinna być zaprojektowana oraz zbudowana, zgodnie z zasadami dostępności. Reguły te odnoszą się w dużej mierze także, do kwestii odpowiedniego redagowania i udostępnienia informacji na stronach publicznych.
Jak jest teraz?
Obecnie, pomimo, że przepisy w tej kwestii obowiązują od kilku lat, wiele stron instytucji publicznych nadal nie posiada mechanizmów wspierających obsługę dla osób z wadami wzroku i słuchu, które niejednokrotnie używają specjalnych narzędzi do przeglądania sieci oraz użytkowników którzy przeglądają strony publiczne na urządzeniach mobilnych. Odrębnym problemem, jest też kwestia braku spełniania przez informacje na tych stronach, zasad, które powinny być zastosowane przez osoby je udostępniające, w celu spełnienia reguł dostępności tych informacji, np. poprzez dodanie opisu do załączonych zdjęć, deskrypcji plików video, odpowiednie oznaczanie wszelkich plików graficznych i skanów.
Brak możliwości skorzystania z treści udostępnionych na stronach internetowych instytucji publicznych, ogranicza dostęp części obywateli do informacji i do elektronicznych usług publicznych, co może prowadzić do zarzutu wykluczania tych osób. Dlatego warto, podjąć dodatkowe działania w celu zapewnienia dostępności stron www, takie jak szkolenia dla redaktorów, audyty oraz konsultacje z odpowiednimi podmiotami, które pozwolą w praktyce spełnić zasady dostępności stron internetowych. MARCIN MARKOWIAK, ACCOUNT MANAGER 2CLICKPORTAL