Jak poprawnie przeprowadzić zamówienie publiczne w konkursie “Cyberbezpieczny Samorząd”?
W tym gorącym czasie Wyborów Samorządowych, eksperci z 2Click Akademii przychodzą z pomocą, aby sprawnie i poprawnie przejść przez etap przeprowadzenia zamówienia publicznego w konkursie "Cyberbezpieczny Samorząd”. Podczas webinaru, który odbył się w środę 27 marca, Sebastian Sikora, Członek Zarządu Trol InterMedia, właściciela marki 2ClickPortal Cloud oraz ekspert do spraw grantów dla Administracji Publicznej, opowiadał o uwarunkowaniach prawnych oraz możliwych trybach postępowania. Ponadto poruszył on temat elementów opisu przedmiotu zamówienia oraz ewentualnych zmian w projekcie.
Webinar pt. “Jak poprawnie przeprowadzić zamówienia publiczne w konkursie Cyberbezpieczny Samorząd” zgromadził 300 przedstawicieli JST z całej Polski. Podczas spotkania, uczestnicy mieli możliwość zadawać pytania naszemu ekspertowi. Poniżej udostępniamy odpowiedzi w pigułce:
Od jakiej kwoty jest Baza Konkurencyjności (BK)?
Na BK należy zamieścić ogłoszenie zgodnie z Zasadą Konkurencyjności od oszacowanej wartości zamówienia powyżej 50 tys. zł netto.
Jeżeli wartość przedmiotu zamówienia jest wyższa niż 130 tys. zł to szacowanie też publikować w BK?
Nie ma wskazanej metody szacowania. Zalecamy, aby wykorzystać w tym celu BK, BIP oraz wysłać do minimum trzech potencjalnych wykonawców/dostawców, aby poszerzyć zasięg szacowania i uniknąć sytuacji braku oferty lub zbyt małej liczby ofert.
Czy szacowanie wartości zamówienia mogę przeprowadzić poprzez zapytania o cenę do 2-3 firm na e-mail?
Tak, choć zdaniem naszych ekspertów, opublikowanie zapytania o oszacowanie jest bardziej właściwe. Warto zwrócić uwagę na to, aby posługiwać się najbardziej aktualną wersją OPZ.
Z czego wynika obowiązek opublikowania szacowania w BK?
Nie ma takiego obowiązku i nie ma wskazanych metod, jak dokładnie przeprowadzić szacowanie. Jest to rekomendacja wpływająca na transparentność i uniknięcie ewentualnego posądzenia o nieuczciwą konkurencję lub nierówne traktowanie wykonawców, dobre udokumentowanie szacowania i większy zasięg w celu prawidłowego przeprowadzenia procedury.
Czy przeprowadzenie zamówienia zgodnie z ustawą PZP, przy zamówieniu poniżej 130 tys., może być błędem skutkującym karą?
Nie jest to błąd. Jednakże, zdaniem naszych ekspertów, Zasada Konkurencyjności będzie łatwiejsza do przeprowadzenia.
Czy to że wszystkie zakupy i usługi są realizowane w celu realizacji cyberbezpieczeństwa znaczy, że tożsamość przedmiotowa jest spełniona, bez względu, czy jest to usługa szkolenia czy zakup UTM?
Nie ma takiego obowiązku. Oczywiście należy przeanalizować projekt/budżet pod względem trzech tożsamości, ale z dużą dozą pewności będzie można np. rozdzielić zamówienie publiczne na kilka postępowań.
Czy można rozpocząć proces wyłonienia wykonawcy jeszcze przed podpisaniem umowy o dofinansowanie?
Można. Jest to jednak działanie na własne ryzyko. Należy wtedy opublikować treść korespondencji z Wykonawcą i zapytania na BK.
Czy wydatki musi ponosić gmina, czy może również jednostka organizacyjna?
Umowa o grant jest podpisywana z Gminą/Powiatem/Województwem i generalnie to te podmioty ponoszą wydatki.
Czy mając we wniosku do wydania 900 000 zł w całym okresie realizacji projektu, w każdym roku trzeba robić nowy szacunek i realizować zamówienia w procedurze do wartości szacunku?
Pytanie jest zbyt ogólne. Trzeba odpowiednio oszacować to, czy chcą Państwo zrobić to jednym przetargiem, czy też nie. Jeżeli chcą Państwo podzielić to na etapy, należałoby przed każdym etapem przeprowadzić nowe szacowanie, aby upewnić się, czy wybierają Państwo dobry tryb.
Czy szacowanie wartości zamówienia trzeba publikować? Czy może być tylko przechowywane w gminie i w razie kontroli udostępniane kontrolującym?
To w jaki sposób zostanie przeprowadzone szacowanie, to wyłącznie wybór zamawiającego. Jednak należy wziąć pod uwagę, aby szacowanie było odpowiednio przeprowadzone i udokumentowane, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Czy jeżeli wydatki po przetargach wyjdą większe niż zakładano, to będzie możliwe zwiększenie kwoty dofinansowania (oczywiście do maksymalnej kwoty 850 tys. zł)?
Nie, kwota dofinansowania nie może się zwiększyć. Może za to się zmniejszyć. W tym przypadku można większe wydatki sfinansować oszczędnościami z innych przetargów/zamówień, a jeśli ich nie będzie, wtedy stanowią one koszt niekwalifikowany i zamawiający musi je ponieść z własnych środków budżetowych. Oczywiście mowa tutaj o różnicy pomiędzy kosztami zaplanowanymi w budżecie wniosku, a kosztem po procedurze wyboru wykonawcy/dostawcy.
Co to Multiportal od 2ClickPortal?
Multiportale to innowacyjne rozwiązanie, które łączy w jedną spójną sieć wszystkie Portale Jednostek Samorządowych. Oferujemy jednolitą architekturę, łatwą nawigację i integrację, umożliwiają płynny przepływ informacji i newsów między różnymi jednostkami w obrębie danej sieci.
W jaki sposób Portal od 2ClickPortal podnosi cyberbezpieczeństwo w Jednostce?
Usługi chmurowe wpływają pozytywnie na cyberbezpieczeństwo, ponieważ oferują zaawansowane mechanizmy bezpieczeństwa, które są ciągle aktualizowane przez specjalistów. Dostawcy chmury inwestują w najnowsze technologie i ekspertyzę w zakresie bezpieczeństwa, co pomaga chronić dane przed nowymi i ewoluującymi zagrożeniami. Dodatkowo, usługi chmurowe często zapewniają lepszą kontrolę nad dostępem do danych i ich odzyskiwaniem w przypadku incydentów bezpieczeństwa.
Czy istnieje możliwość przeniesienie danych z rozwiązania Wordpress do 2ClickPortal?
Tak, przenoszenie treści z Wordpress na Portal od 2ClickPortal Cloud jest możliwe.