Raport o dostępności – nowy obowiązek Jednostek Samorządu Terytorialnego
Do 31 marca 2021 samorządy oraz inne podmioty publiczne, mają czas na przygotowanie i opublikowanie pierwszego raportu o dostępności. Obowiązek przygotowania i publikacji raportu o dostępności, nałożyła na instytucje publiczne Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1062).
Pierwszy raport o dostępności powinien być opublikowany przez samorządy oraz podległe im jednostki organizacyjne do 31 marca br. – potem dokument taki będzie musiał być przygotowywany co cztery lata.
Okres sprawozdawczy, za jaki składny jest pierwszy raport, obejmuje okres od 20 września 2019 r. do 1 stycznia 2021 r.
Jak stworzyć raport?
Raport o dostępności należy wykonać w oparciu o udostępniony przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFIPR) formularz raportu o stanie zapewniania dostępności umieszczony na stronie Ministerstwa oraz na portalu sprawozdawczym GUS (PS GUS). Przez portal PS GUS większość podmiotów publicznych zobowiązanych do raportowania, powinna była otrzymać wskazany formularz, w celu wypełnienia informacji w zakresie zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Formularz raportu w PS GUS będzie dostępny tylko do ustawowego terminu na uzupełnienie raportu tj. do 31 marca 2021 r. Należy więc do tego terminu zakończyć prace nad raportem.
Podmioty publiczne, które nie mają możliwości złożenia raportu o stanie zapewniania dostępności poprzez PS GUS, mogą skorzystać z aktywnej wersji formularza w pliku PDF, udostępnionego na stronie MFIPR, który ułatwia proces raportowania.
O czym należy pamiętać?
Wypełniając aktywny formularz należy jednak pamiętać, że ma on ograniczone możliwości dodawania wierszy – jeśli, więc konieczne jest wpisanie większej liczby informacji niż jest pól w aktywnym formularzu pdf, należy skorzystać z pliku w formacie doc, który również jest dostępny na stronie MFIPR. Po zatwierdzeniu formularza w PS GUS – należy go przekonwertować do pliku pdf lub wypełnić formularz ze strony MFIPR, a następnie umieścić na swojej stronie BIP lub na innej stronie www danej instytucji do 31 marca 2021r. W przypadku pytań i wątpliwości dotyczących kwestii wypełnienia formularza w systemie PS GUS należy kontaktować się z pracownikami GUS zgodnie z właściwością terytorialną danego podmiotu publicznego.